Tutorials

ARTA FOTOGRAFICA
(scopul acestui tutorial  este de a oferi orice informatie necesara in vederea perfectionarii in arta foto, si nu de a face niciun fel de reclama, toate informatiile sunt spre orientarea si ajutorul viitorilor fotografi)

1. Arta fotografica - Introducere
Termenul de fotografie are o triplă semnificație în vorbirea curentă:
  • este tehnica care poate crea imagini sub acțiunea luminii;
  •  este o imagine obținută prin această tehnică;
  •   este o ramură a artei grafice care folosește această tehnică.

Etimologie : Cuvântul fotografie are la origine două cuvinte provenite din limba greacă: φῶς phōs care se traduce ca lumină și γραφις graphis care se traduce ca a scrie. Literalmente se poate traduce prin a scrie cu lumină. În vorbirea curentă se mai folosește termenul de imagine.


1.2 Arta fotografica – Scurt istoric
Cele trei fenomene necesare obținerii imaginilor fotografice sunt cunoscute de mult timp:
  •  Încă de pe vremea lui Aristotel s-a știut cum se poate pune realitatea într-o cutie: este suficient să facem o gaură într-o cutie închisă ca să apară o imagine reală inversată pe fondul interior al cutiei. Se obține astfel o așa-numită cameră obscură.
  •    Pe de altă parte, alchimiștii știau că lumina înnegrește clorura de argint.
  •  A treia contribuție a venit din partea lui John Herschel, care în 1819 a descris proprietățiile hiposulfitului de sodiu, care va deveni "fixatorul" fotografiei.
Prima experienţă foto a lui Niepce
Joseph Nicéphore Niépce, un mic fizician din provincie, a folosit toate aceste trei proceduri pentru a fixa o imagine pe o plăcă metalică cu depunere de halogenură de argint (1829). Rezultatul a avut o calitate medie. Niepce a murit în 1833, dar invenția sa a fost recuperată de către Jacques Mandé Daguerre.

 








Prima experienţă foto a lui Niepce                                      


 "Femeia cu aparat de fotografiat"-fotografie  artistică realizată în 1920 de Alfred Chaney Johnston






2. Echipamentul foto : Diferente/Comparatii intre camerele din zilele noastre:

Este o întrebare pe care o citesc, formulată în diferite feluri, în emailurile de la voi. Deşi, la început, am încercat să răspund fiecaruia în parte (pentru aceasta documentându-mă de pe paginile producătorilor camerelor exemplificate de voi), am ajuns la concluzia că cel mai bine este să prezint aici, în blogul nostru, un mic ghid pentru aceia dintre voi ce doresc să achiziţioneze primul aparat de fotografiat.
Aşadar, aveţi probleme în a decide ce aparat să cumpăraţi? Nu ştiţi ce cameră foto poate răspunde necesităţilor voastre? 


PAŞII INIŢIALI
  1. Notaţi care este scopul vostru principal. De ce anume aveţi nevoie de o cameră foto? Dacă tot ceea ce vreţi să fotografiaţi sunt imagini din vacanţă sau plimbări ocazionale, ieşiri cu familia sau prietenii, atunci o cameră foto digitală ieftină este ceea ce aveţi nevoie.
  2. Notaţi de câte ori credeţi că veţi folosi camera foto. Cu cât mai des o veţi folosi, cu atât mai mult veţi dori să faceţi un upgrade al acesteia. Aşadar, buy nice or buy twice....
  3. Notaţi ce buget deţineţi pentru a cumpăra aparatul foto. Este cea mai bună metodă de a evalua calitatea camerei foto pe care o veţi putea cumpăra. Nu vă temeţi dacă veţi depăşi bugetul iniţial – veţi avea astfel o cameră mai performantă şi care va ţine mai mult timp.
  4. Decideţi dacă doriţi un aparat foto digital de tipul point and shoot sau un DSLR.
Care este diferenţa dintre un point and shoot şi un DSLR?
Aşa cum se poate deduce din denumire, point and shoot este un aparat foto pe care îl îndreptaţi către subiectul pe care doriţi să îl fotografiaţi, apăsaţi pe declanşator şi realizaţi cadrul. Fără prea multe bătăi de cap, aparatul având presetări ce vă vor uşura munca, cu minusurile lor în ceea ce priveşte calitatea imaginii realizate.
Pe de altă parte, un DSLR este un aparat foto profesional (sau semi-pofesional), unde aveţi posibilitatea schimbării obiectivului, putându-i adăuga, după caz, un obiectiv macro, pentru close-up, sau un telezoom, pentru fotografii de la distanţă. La acest tip de aparat aveţi şi posibilitatea să alegeţi deschiderea diafragmei, timpul de expunere dorit, a sensibilităţii ISO etc.

PONTURI:
Dacă fotografia nu este decât un hobby, atunci, mulţumiţi-vă cu un aparat ieftin şi simplu, fără să cheltuiţi inutil banii pe un DSLR pe care nu îl veţi utiliza prea des.
Comparaţi ades produsele şi mărcile pe care doriţi să le achiziţionaţi. Sunt foarte multe siteuri de profil, forumuri în care utilizatorii semnalează minusurile şi plusurile aparatelor respective. Utilizaţi aceste informaţii în folosul vostru.
Nu uitaţi să includeţi în bugetul iniţial şi accesoriile: cureaua, care uneori nu este inclusă în pachetul de bază, o geantă în care veţi ţine aparatul, cardul de memorie (de preferat un card cu o viteză cât mai mare) etc. De asemenea, atenţie când vă alegeţi un DSLR: marea majoritate a aparatelor profesionale se vând doar body, ceea ce înseamnă că va trebui să vă cumpăraţi un obiectiv separat (căutaţi, de regulă, un kit complet cameră plus obiectiv).

Dictionar Fotografic
Ca in orice disciplina sau domeniu trebuie sa ne familiarizam cu termenii, asa ca am inclus mai jos un link catre un dictionar  fotografic(!cuvintele sunt in limba romana)
http://www.foto-magazin.ro/dictionar.php

ZOOM-ul !
Un subiect destul de controversat care apare la intrebare: "ce obiectiv sa-mi cumpar?", "cat trebuie sa aiba zoom-ul(distanta focala)?".In functie de necesitate si subiectul care doresti sa-l fotografiezi se alege obiectivul care la randul lui poate fi optic(mecanic) sau digital(intalnit la aparatele compacte,bridge etc.).Acum bineinteles calitatea care ofera un zoom optic si digital este foarte diferita si aici ramane la latitudinea cumparatorului si a bugetului. Am atasat mai jos 2 imagini cu un obiectiv cu zoom otpic(mecanic) si un aparat cu zoom atat optic cat si digital si o imagine cu diferentele dintre ele:

 
 
In functie de distanta focala se modifica si campul vizual al cadrului/imaginii respective cum este prezentat in imaginile de mai jos, totodata si cantitatea de lumina care patrunde prin lentile se va modifica radical -> ex: daca avem un obiectiv super-zoom ca focala 18mm(wide) va avea o diafragma de 3.5 f iar la focala de 200mm va avea 5.6 f.

De retinut! Nu marimea zoom-ului conteaza si calitatea care o ofera la acea distanta focala !
Aici aveti un link cu un simulator de obiective si cu care puteti compara distantele focale: http://imaging.nikon.com/lineup/lens/simulator/

Senzorul Color vs. Senzorul Monocrom(alb-negru)
Dupa cum bine stim ochiul uman nu percepe lumina ci pur si simplu el vede doar efectele luminii, in esenta lumina nu este un obiect fizic, o materie vizibila.Asadar senzorul alb-negru pur şi simplu, nu „vede” culorile; fiecare pixel înregistrează valorile reale ale luminozităţii, astfel că imaginile alb-negru captate sunt mult mai clare decât cele înregistrate de un senzor obişnuit si concentratie de lumina captata si pixeli e mai puternica la alb-negru decat la color, la senzorii senzorii utilizaţi pe majoritatea aparatelor foto disponibile pe piață, culoarea este captată prin intermediul unui filtru de culoare atașat deasupra unui senzor monocrom. Pentru a genera culoare în fiecare pixel din imaginea finală, camera interpretează semnalul mai multor micro-elemente de captare.(Prima data fotografia a fost alb negru a ramas pe aceleasi principii si in ziua de astazi doar ca s-a adaugat culoare in imagini prin filtre !)
Am atasat mai jos o imagine cu luna fotografiata din mai multe cadre unite(gigapixel image) cu o camera performanta cu senzor alba-negru ulterior adaugandu-se filtre color pentru a reda aspectul lunii : http://i.imgur.com/lL42zTS.jpg


3.Reguli si tehnici in fotografie “Pentru o imagine mai reusita !”
Compoziţia fotografică

Întotdeauna trebuie plecat de la premisa că o fotografie nu va arăta niciodată la fel ca realitatea. De aici trebuie înţeles că nu trebuie să încercăm să reproducem realitatea prin simpa copiere pe hârtia fotografică. Indiferent ce reguli adoptăm (sau nu) atunci când facem o fotografie căutaţi ca imaginea să aibă propria ei personalitate, propria poveste. Gândiţi-vă că cei care vor privi imaginea s-ar putea să nu ştie nimic despre când sau unde a fost realizată, în ce context. Şi credeţi-mă, nu trebuie niciodată să daţi explicaţii celor care vă admiră fotografiile. Cand ele pot „vorbi” singure atunci inseamnă că aţi reuşit.
Voi prezenta pe scurt câteva reguli de bază ale fotografiei necesare pentru a obţine o imagine reuşită.

Cea mai cunoscută este regula treimilor.
Trageţi două linii imaginare pe cadrul imaginii astfel încât să îl împărţiţi in trei secţiuni egale, atât pe orizontală cât şi pe verticală.

Alegerea luminii

Deoarece lumina este principalul instrument în realizarea fotografiei, putem spune cu certitudine că cel care stăpâneşte utilizarea ei, are toate şansele să realizeze fotografii reuşite. Înţelegerea modului în care acţionează lumina, efectele pe care le produce pe film nu se pot realiza decât prin practică. Se pot obţine nişte fotografii excepţionale doar prin utilizarea inteligentă a jocului de lumini şi umbre.



O utilizare inteligentă a luminii poate crea o imagine excepţională folosind elemente extrem de simple şi, chiar şi în două culori. Forţa imaginii rezultă din contrastul între reflexiile luminii ce apar pe o parte a obiectelor si umbra proiectată pe partea opusă.
Foto: Vitouladitis Simona Elena





O altă regulă este asimetria.
Divizarea cadrului în părţi egale creează deasemenea monotonie. Dacă în cadru vă apare linia orizontului evitaţi ca aceasta să cadă exact la mijlocul imaginii. Situaţi-o la o treime de marginea superioară sau inferioară, după cum vi se pare mai interesant. Acelaşi lucru este valabil şi la compoziţia pe verticală. Este recomandabil să aveţi mereu în faţa ochilor împărţirea cadrului după modelul de mai sus şi să încercaţi să vă raportaţi compoziţia la acesta, să vă “jucaţi” cu această geometrie până veţi găsi cel mai potrivit aranjament.
Într-o compoziţie reuşită mai contează şi ritmul, armonia sau echilibrul. Iată câteva fotografii în care sunt ilustrate aceste noţiuni.



 Un bun exemplu pentru ceea ce înseamnă ritmul într-o imagine.

Foto: Silviu Matei



Perspectiva.
Uneori o schimbare de perspectivă este tot ce ai nevoie pentru a transforma o fotografie bună într-o fotografie excelentă.
Perspectiva o poti folosi foarte ușor. Doar mișcă-te în stânga, sau în dreapta sau încearcă o fotografie de sus, poate una lăsându-te pe vine. Încearcă să surprinzi un unghi pe care nu oricine îl poate vedea, încearcă să transformi o fotografie banală în ceva nemaivăzut. Ați putea investi chiar și într-un obiectiv fisheye, care vă va oferi o perspectivă cu totul nouă asupra obiectelor.

Fundalul.
 De cele  mai multe ori fundalul poate strica o fotografie bună. Cum e posibil? Ei bine un fundal prea aglomerat sau unul multicolor pot distrage atenția privitorului de la subiectul care ar fi trebuit să se afle în prim plan.
Este bine ca atunci când vreți să puneți accent pe un anumit obiect sau pe un portret să încadrați subiectul peste un fundal cu o singură culoare predominantă.


Simplitate.
Simplitatea este o regulă foarte...simplă. Dacă mărești fotografia pentru a capta din apropiere subiectul atunci asigură-te că fundalul nu intră în cadru sau că nimic din fundal nu iese în evidență pentru a cauza distrageri.
Scopul tău este să faci o fotografie simplă, unde accentul cade pe subiect și nimic nu distrage atenția privitorului de la acesta 

 
Iată mai jos 9 tipuri de compoziție pentru o fotografie cât mai reușită !



4 3.1. Elemente de optica/Mecanica Lentilelor si a aparatelor foto !
Aberația cromatică este o aberație optică ce se manifestă prin formarea unui spectru de imagini colorate în locul unei singure imagini, datorită variației indicelui de refracție al materialului lentilei cu lungimea de undă a radiațiilor care compun lumina albă.Este frecvent intalnita in fotografie si totusi se poate corecta in post-procesare(editare PS, LR) !

Aberatie geometrica
Aberatie a sistemelor optice, in care unei axe drepte a subiectului ii corespunde o curba in imaginea realizata de obiectiv. Aceste aberatii pot fi pozitive sau negative, adica asemanatoare cu o perna sau cu un butoi.
Distorsiuni in "butoi"

Structura si componentele unui aparat de fotografiat

Camera Obscura
Pentru a functiona, orice aparat foto, oricat de simplu, trebuie sa aiba urmatoarele parti componente:
Corpul
O cutie perfect opaca in care sta filmul pentru a fi expus.

Diafragma

Un dispozitiv care controleaza cata lumina ajunge pe film

Obturatorul

Un dispozitiv care controleaza cat timp este filmul expus la lumina

Vizorul

Un dispozitiv folosit pentru a incadra eficient imaginea care va fi inregistrata pe film.

Sistemul de transport

Un dispozitiv folosit pentru fixarea si transportul filmului.
Obiectivul este un dispozitiv care focalizeaza lumina si o redirectioneaza catre senzor/film.unui aparat este compus dupa cum bine stim din mai multe elemente de sticla(optica), oglinzi concave, convexe,nano cristale, elemente optice de reducere a aberatiilor cromatica si a distorsiunilor etc.

Mai multe detalii despre obiective, calculul distantei , convertor factor marire "X" in "MM":

Senzorul(creierul) aparatului foto
Senzorul este elementul primordial care realizeaza imaginea si o reda mai departe pe un afisaj extern.Desigur realizarea imaginii se face prin mai multe etape/procese trecute rand pe rand pana la "produsul finit".Senzorul, in functie de aparatul foto poate avea diferite dimensiuni; dimensiunea senzorului afecteaza si campul de profunzime al imaignii -> ex: astfel pe un senzor cu factor de crop de 1.5x(APS-C) nu o sa avem aceeasi profunzime a cadrului ca pe un senzorul Full frame(format 35mm).Marimile sunt redate in imaginile de mai jos:
Senzorul are la baza 3 culori RGB = RED GREEN BLUE , cu aceste culori combinate se obtin peste 16.000.000 de pixeli si bineinteles acea imagine frumoasa si nuantele saleDeci senzorul vede o acea imagine in multimi sau cavitati de culori formate din ROSU, VERDE si ALBASTRU:

Imaginea vazuta normal                                                                                  Imaginea vazuta de senzor






   












Dupa cum am spus, senzorul alcatuieste milioane de pixeli si culori avand la baza dispunerea RGB.Asadar acei mii sau milioane de pixeli sunt redati pe biti : 8 bit,10bit, 12bit, 16bit, 24 bit
In functie de numarul de biti putem vedea putem expunerea si pronfunzimea culorilor:

8 bit

 10 bit
 12 bit
 24 bit


4.Modurile de fotografiere
Aparatele foto digitale au mai multe moduri de fotografiere, unele automate, altele semi-automate si unul manual. Fotografierea automata este o caracteristica a aparatelor compacte. Aparatele foto bridge, mirrorless si DSLR-urile permit un control mai avansat.
Modurile de fotografiere pot fi selectate la unele aparate din meniu. La aparatele foto mai scumpe si mai sofisticate selectarea modului de expunere sau fotografiere se face cu un buton rotativ, mode dial. Alegerea modului de fotografiere depinde de experienta si/sau de intentia celui care fotografiaza.

Modul de fotografiere Automat
Orice aparat foto digital, cu exceptia celor profesionale, are un mod de functionare Automat. La unele aparate se numeste Auto, la altele Inteligent Auto. Diferenta intre cele doua este ca modul Inteligent Auto recunoaste scena fotografiata. Cand scena este recunoascuta un simbol corespunzator va fi afisat pe display. Unele aparate, de exemplu Sony, au doua moduri automate, un mod Superior Auto si unul Auto. Modul Superior Auto este recomandat pentru conditii mai dificile de fotografiere, cum ar interior sau lumina din spatele subiectului.
In modul Automat aparatul foto digital face toate ajustarile necesare pentru a obtine ceea ce considera a fi o expunere corecta. Va ajusta automat timpul de expunere, apertura, ISO, balansul de alb, focusul. Unele aparate permit cateva setari in modul automat, dar in general aparatul foto functioneaza in acest mod ca un point & shoot.
Eu folosesc fara complexe modul Automat al aparatului DSLR cand afara este soare si vreme frumoasa.

Modul Scena

In modul Automat Scena, unele aparate pot recunoaste ce fotografiezi si pot seta automat toti parametri necesari pentru o expunere corecta. Alte camere foto nu au un mod Automat Scena si scena trebuie aleasa manual din optiunile existente. In general aparatele foto includ cel putin urmatoarele scene: Portret, Peisaj, Sport, Noapte, Macro.


Modul Scena Portret

In acest mod aparatul foto va alege o apertura mare, in functie de obiectivul folosit. De exemplu, pentru portrete este recomandata o apertura F/1,8, F/2 sau F/2,8. Cu o apertura mare fundalul va fi blurat si subiectul va fi clar. Efectul obtinut se numeste profunzime mica de camp. Pentru a obtine acest efect, in functie de aparat, poate fi nevoie sa te apropii de subiect sau sa folosesti o distanta focala mai mare, iar subiectul sa fie mai departat de fundal decat de aparat. Modul Portret este recomandat pentru fotografierea unei singure persoane, nu a unui grup.


Poti folosi modul Portret pentru orice alta situatie cand ai nevoie de un fundal blurat, de exemplu cand fotografiezi o floare, un obiect sau un animal de casa.
Unele aparate foto ofera mai multe scene pentru portret, de exemplu portret noaptea, portret cu lumina din spate, portret soft, etc. In modul portret aparatul foto poate face pielea mai matasoasa si cu o culoare naturala.

Modul Scena Peisaj

In modul scena Peisaj aparatul alege o apertura mai mica, de exemplu F/8, pentru a obtine un efect invers celui obtinut la portret, adica un fundal clar. In fotografie asta se numeste o profunzime mare de camp. Toate scena fotografiata va apare astfel clara.
Daca lumina este insuficienta aparatul va trebui sa mareasca timpul de expunere. Daca marirea timpului de expunere duce la fotografii miscate ai nevoie de un trepied.

Modul Scena Sport

In modul scena Sport aparatul va incerca sa obtina cel mai mic timp de expunere. Efectul obtinut este inghetarea miscarii. Modul Sport este recomandat pentru fotografierea subiectilor care se misca mai repede: copii, sportivi, animale de casa, masini, biciclisti, etc.
Pentru a mentine clar in imagine un subiect care se deplaseaza repede este recomandat sa misti aparatul cu el. In acest caz este posibil ca fundalul sa iasa putin blurat, ceea ce nu va face altceva decat sa accentueze miscarea rapida.
Pentru obtinearea unui timp de expunere cat mai scurt este nevoie de lumina buna. Daca lumina este mai slaba este posibil ca aparatul sa creasca ISO si sa apara un zgomot mai mare in fotografii.

Modul Scena Noapte

In modul scena Noapte aparatul va seta un timp de expunere mai lung. In general aparatul trebuie asezat pe un trepied atunci cand folosesti acest mod. Dar am vazut si aparate cu mod scena Noapte care poate fi folosita si cu aparatul tinut in mana.
In acest mod poate fi folosit blitz-ul. Daca blitz-ul este setat la fill-in (umplere) vor fi bine expuse atat subiectul cat si fundalul. Blitz-ul mai poate fi sincronizat cu finalul timpului de expunere, asa numitul slow shutter sync, pentru a obtine efecte interesante care accentueaza miscarea.

Modul Scena Macro

 Modul Macro este utilizat cand vrei sa fotografiezi ceva de foarte aproape, de exemplu o floare, un obiect, o insecta. Aparatele compacte pot fotografia de la o distanta de 1 – 5 cm. Alte aparate, mirrorless sau DSLR au nevoie de obiective speciale pentru fotografii de aproape. Este recomandat ca obiectivul aparatului sa permita focusul manual. 

Modul Scena Interior sau Party

 In acest mod este controlat automat de aparat timpul de expunere si balansul de alb.

Modul Program Auto (P)
Modul Program Auto sau P este un mod interesant pentru incepatorii care vor sa depaseasca stadiul point & shoot. In acest mod poti face mai multe setari decat in modul Automat. Timpul de expunere si apertura sunt controlate de aparat.
In modul P poti controla: ISO, balansul de alb, modul flash, modul de masurare a expunerii, etc.

Modul Prioritate Apertura (A sau Av)
In acest mod poti seta apertura (diafragma) la valoarea dorita. Apoi trebuie sa modifici timpul de expunere si ISO pentru a obtine o expunere potrivita. In acest mod poti efectua orice alte schimbari doresti si care sunt permise de aparat: ISO, balans de alb, masurarea expunerii, fotografiere continua, etc.
Pentru utilizarea acestui mod de fotografiere este recomandat sa intelegi efectele modificarii valorilor diferitilor parametri si relatia apertura – timp de expunere – ISO. De exemplu la ISO constant, setarea unei aperturi mari, de exemplu F/2,8 sau F/3,5 cere un timp de expunere mai scurt decat o apertura F/8.


In functie de marimea aperturii poti obtine un fundal mai clar (profunzime mare de camp) sau unul mai blurat (profunzime mica de camp). Aperturile mari se seteaza de regula pentru portrete sau in lumina mai slaba. Pentru fotografierea peisajelor se folosesc aperturi mai mici.Am atasat un link ca un calculator de camp de profunzime(DOF CALCULATOR)
http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Modul Prioritate Timp de Expunere (S sau Tv)
In acest mod poti seta timpul de expunere si apoi modifica ISO si apertura pentru a obtine o expunere potrivita. Vei dori sa setezi un timp de expunere mai mare daca fotografiezi seara sau in interior si un timp de expunere mai scurt daca vrei sa ingheti miscarea. Timpul scurt de expunere se foloseste in special pentru fotografierea subiectilor in miscare: sport, copii, animale de casa.
Detalii: Timpul de expunereTriunghiul expunerii

 High Dynamic Range (HDR) este o tehnica prin care se accentueaza si se scot in evidenta diverse parti ale unei fotografii, care in mod normal nu sunt foarte vizibile. Astfel, daca o zona este mai umbrita, aceasta zona nu se va vedea foarte bine intr-o fotografie normala, insa dupa ce se aplica tehnicile HDR chiar si obiectele din zona umbrita vor fi usor vizibile. La fel, daca cerul este prea luminat intr-o poza, conturul norilor nu va mai fi suficient de vizibil. Imaginea HDR contine si un set de informatii care nu sunt vizibile pe ecranul calculatorului (nu este o imagine standard), de aceea este nevoie de o ajustare a tonului (tone mapping), intrucat imaginea HDR trebuie transformata intr-o imagine obisnuita (RGB 24 biti de exemplu).Aceasta tehnica presupune fotografierea aceluiasi peisaj cu timpi diferiti de expunere, astfel incat sa avem aceiasi poza si supra expusa si sub expusa. Software-ul va lua un set de astfel de poze (oricate poze, minim doua, facute in general cu ajutorul unui trepied, pentru ca altfel este greu sa obtinem exact acelasi peisaj din acelasi unghi cu diverse setari) si le va combina intr-o singura poza in care vor fi evidentiate detalii pe care altfel nu le-am fi vazut intr-o poza normala.

Modul manual
In modul Manual poti seta cum doresti ISO, timpul de expunere si apertura. Expunerea este o chestiune subiectiva. Uneori poti subexpune o scena, alteori sa o supraexpui pentru a exprima ceva. Acest mod este pentru utilizatorii mai avansati care inteleg bine aparatul foto si stiu ce vor sa obtina intr-o fotografie. Detalii: Triunghiul expunerii

5.Echipamentul foto - Unele utile in extinderea orizontului creatiei !
Sa nu uitam ca prima data importanta e achizitionarea unui aparat foto inainte de a incepe sa te extinzi, un aparat DSLR(Digital Single Lens reflex) permite atasarea mai multor accesorii decat un bridge sau compact.Optica are un rol foarte important, corpul(aparatul) fiind doar un accesoriu pentru OBIECTIV(!obiectivul ofera claritatea imaginii si performantele maxime care sunt exprimate pe senzorul aparatului!).Avem mai jos 2 imagini ,reprezentari 3D cu compunerea unui aparat si obiectiv foto !

 
Dupa ce ne-am achizitionat aparatul foto, putem opta si pentru echipament optional de studio si anume lumini de studio care ne permit sa manipulam lumina intr-un mod creativ.
De asemenea putem pe langa luminile de studio achizitiona accesorii precum, diffusere blitz-uri externe, filtre pentru blitz si bineinteles tot felul de stative si electronice(declansatoare de la distanta cu cablu sau wireless).

folosirea unui blitz extern atasat pe un stativ cu umbrela pentru a oferi portretului profunzimea si putand controla lumina care cade pe subiect

folosirea filtrelor foto pentru a aplica efecte sau contraste mai aparte in fotografia ta,ele se ataseaza pe obiectivul aparatului si sunt diferiti ca marime/filet(ex: filtru 52mm)

Mai jos am atasat procesul prin care se realizeaza o fotografie; principiul este cam acelasi si pentru ochiul uman(obiectivul) si creierul uman(senzorul) .
Pasul 1: lumina(care este naturala sau artificiala)
Pasul 2: cadrul/subiectul care este iluminat de la sursa
Pasul 3: compozitia pasilor 1 si 2 este transmisa prin obiectiv(retina) catre senzorul aparatului(pasul 4),obiectivul fiind format din multe elemente de optica, geometrie pozitionate astfel incat cadrul sa fie trasmis corect si natural catre senzorul aparatului.
Pasul 4: ultima etapa este formarea imaginii care s-a trasmis prin lentile la senzorul aparatului; de retinut faptul ca imaginea de afara este perceputa invers(cu susul in jos) insa senzorul(creierul) are capacitatea de a ajusta imaginile venite prin retina si de a le reda in forma normala/naturala ! 

6.Postprocesarea - Editarea digitala a fotografiilor !
În obţinerea unui rezultat foarte bun, ultimul pas, editarea fotografiilor sau postprocesarea prezintă o mare importanţă datorită capacităţii acesteia de a schimba atât viziunea cât şi unele apecte existente în fotografii. Fie că sunt elemente inestetice precum firele de praf, fie că sunt mici greşeli tehnice precum subexpunerea, postprocesarea le poate „fixa”, transformându-vă fotografia într-una foarte plăcută, fără niciun lucru deranjant.
A. Postprocesarea fotografiilor .raw: 
Modul de fotografiere .raw este unul dintre cele mai avantajoase, oferindu-vă posibilitatea reglării expunerii, balansului alb şi a altor parametri fără deteriorarea fotografiei, transpunându-vă exact în procesorul aparatului. Pentru editarea fotografiilor .raw în Adobe Photoshop este necesar pluginul „Camera Raw”, fiind disponibil gratuit direct de pe siteul Adobe sau utilizarea soft-ului Lightroom o alternativa la Photoshop care bineinteles tot de firma Adobe a fost creat.In cele 2 imagini de mai jos aveti imaginea originala(.RAW) si prelucrarea si finisarea aceleasi imagini(exportata in format .JPEG)
(fig. 1 - imaginea originala in format .RAW si cu o marime de 10MB)

 (fig. 2 - acceasi imagine rezultata si trecuta prin etape de prelucrare: saturatie ridicata, ridicarea umbrelor(shadows -20), corectie de expunere +0.70 incrementi etc.)
 
Totodata se pot prelucra si imagini de tip .JPG deoarece nu toate aparatele dispun de un senzor performant care sa permita realizarea unui fisier brut(raw), aceasta optiune difera de la o camera la alta insa e prezenta la majoritatea DSLR-urilor.Atentie insa ca la un fisier .JPG(ex. marime: 3-7MB) nu veti obtine aceleasi rezultate ca la un format .RAW de 8,12,14 bit care are o marime incepand de la 10MB si trece chiar si peste 20MB un astfel de fisier comprimat sau necomprimat; deci se vor observa rezultate foarte diferite si mai degradabile pentru un jpg fata de un raw.

7.Drepturile de autor - Protejeaza-ti fotografiile !
Nu in ultimul rand, trecand de toti pasii realizarii unei fotografii urmeaza acum pulblicarea si distribuirea lor, asa ca aveti mai jos articole din lege care interzic reproducerea sub orice forma a fotografiilor fara acordul dvs :
Conform art.10, “Autorul unei opere are urmatoarele drepturi morale:
a) dreptul de a decide daca, in ce mod si cand va fi adusa opera la cunostinta publica;
b) dreptul de a pretinde recunoasterea calitatii de autor al operei;
c) dreptul de a decide sub ce nume va fi adusa opera la cunostinta publica;
d) dreptul de a pretinde respectarea integritatii operei si de a se opune oricarei modificari, precum si oricarei atingeri aduse operei, daca prejudiciaza onoarea sau reputatia sa;
e) dreptul de a retracta opera […]“.
Dupa moartea autorului, exercitiul drepturilor prevazute la art.10 lit.a), b) si d) se transmite prin mostenire, pe durata nelimitata.
Autorul unei fotografii are dreptul exclusiv de a decide daca, in ce mod si cand va fi utilizata opera sa, inclusiv de a consimti la utilizarea operei de catre altii!!! Astfel, potrivit art.13, “Utilizarea unei opere da nastere la drepturi patrimoniale, distincte si exclusive, ale autorului de a autoriza sau de a interzice:
a) reproducerea operei;
b) distribuirea operei; […]
f) comunicarea publica, direct sau indirect a operei, prin orice mijloace, inclusiv prin punerea operei la dispozitia publicului, astfel incat sa poata fi accesata in orice loc si in orice moment ales, in mod individual, de catre public; […]
i) realizarea de opere derivate”.
Drepturile prevazute la art.13 dureaza tot timpul vietii autorului si se transmit prin mostenire pe o perioada de 70 de ani.
Asadar protejeaza-ti fotografia cu un logo,semnatura,watermark pentru a nu avea pe urma surprize neplacute!

Daca considerati ca unele informatii nu va sunt clare sau n-am acoperit  mai multe subiecte, accesati formularul de Contact de pe blog, introduce-ti titlul subiectului dorit si mesajul !

Lumina buna si spor la treaba !








No comments: